بگذار دیگران طور دیگر بیاندیشند . من بر این باور نیستم که چارچوبه ی تکلیف مقام ما چندان تنگ باشد که بتوان از پس هر موعظه ای دست بر زانو نهاد و نشست ؛ آنسان که گویی تکلیفمان را به جای آورده‌ایم .

وجدان بیدار / اشتفان تسوایگ

بگذار دیگران طور دیگر بیاندیشند . من بر این باور نیستم که چارچوبه ی تکلیف مقام ما چندان تنگ باشد که بتوان از پس هر موعظه ای دست بر زانو نهاد و نشست ؛ آنسان که گویی تکلیفمان را به جای آورده‌ایم .

وجدان بیدار / اشتفان تسوایگ

بگذار دیگران طور دیگر بیاندیشند . من بر این باور نیستم که چارچوبه ی تکلیف مقام ما چندان تنگ باشد که بتوان از پس هر موعظه ای دست بر زانو نهاد و نشست ؛ آنسان که گویی تکلیفمان را به جای آورده‌ایم .

وجدان بیدار / اشتفان تسوایگ

امروز یکی از دوستان اینستاگرامی در پستی در مورد ارتباط شخصیت آدم ها و لباس پرسیده بود . نظر شما چیه آیا ارتباطی بین شخصیت آدم ها و لباس پوشیدنشون هست؟ یه مقدار فکر کنید بهش و بعد ادامه پست رو بخونید .

جواب اولیه و بدون فکر من این بود ؛ نه! که البته بعد از تنها چند لحظه تبدیل شد به چرا که نه ! شاید به این دلیل که این سوال میتونه برداشت های متفاوتی رو ایجاد کنه ، ذهنم درگیر موند ، روی چیزهای زیادی در مورد این سوال که در ادامه می نویسم .

اول روی معنی کلمه شخصیت ! اگه تو فرض سوال شخصیت به عنوان یک نوع برتری اخلاقی به کار رفته باشه اون طور که شاعر میگه «نه همین لباس زیباست نشان آدمیت» خب قاعدتا لباس ارتباطی با شخصیت نمیتونه داشته باشه ، چرا که امکانات در اختیار انسان ها به قدر فهم و شعورشون نیست و نتیجتا پوشش ها تناسبی با این موضوع نداره . اما اگه شخصیت واقعا به معنی شخصیت به کار رفته باشه چی؟ اگه منظور «صفات رفتاری نسبتا پایدار و آموخته شده» باشه چی؟ با خودم در مورد ابعاد شخصیت فکر می کردم ، آیا بین درونگرایی و برونگرایی و سبک لباس پوشیدن ارتباطی هست ؟ آیا پوشش خاصی هست که اون رو به درونگراها بتونیم نسبت بدیم ؟ یا مثلا بین وظیفه شناسی و نوع لباس پوشیدن میتونه ارتباطی باشه ؟ یا بین روان رنجوری و شخصیت؟ با یه سرچ دم دستی تو پایگاه های اطلاعاتی فارسی متوجه شدم تحقیقی در این زمینه انجام نشده (شاید بهتر باشه یه نفر این کار رو انجام بده). اما جستجو در منابع انگلیسی یه مقدار جالب تر بود چون مثلا روی سبک لباس پوشیدن به عنوان یه فاکتور پیش بینی کننده در معرض افسردگی بودن تحقیق شده بود ، یا مثلا به طور مشخص در مورد ارتباط بین لباس و رفتار شخصیتی . سعی می کنم اگه فرصتی بود حتما مجدد برگردم به این موضوع و در موردش بخونم .

پاراگراف قبل در مورد برداشتی که از واژه «شخصیت» میشه فکر کردم و حرف زدم اما حالا میخوام برم سراغ لباس پوشیدن ! منظور از لباس پوشیدن چی هست ؟ آیا مقصود پرسشگر کیفیت لباس پوشیدن هست یا سبک لباس پوشیدن ؟ اگه کیفیت لباس پوشیدن باشه به نظرم ارتباط زیادی باید با شخصیت فرد داشته باشه . در مورد منظور خودم از کیفیت لباس پوشیدن هم لازم شد توضیح بودم چون ممکنه گنگ باشه . کیفیت لباس پوشیدن از نظر من یعنی میزان مرتب و تر و تمیز بودن لباس فارغ از نوع اون هست ، تفاوتی که به طور ذهنی باعث میشه یه فرد رو منظم و دیگری رو شلخته بدونیم . اما سبک و نوع لباس چطور ؟ آیا نوع لباس هم میتونه ربطی به شخصیت داشته باشه . در این مورد بعید میدونم تحقیق خاصی صورت گرفته باشه اما خودم قضاوت هایی دارم و فکر می کنم شما هم تا حدودی قضاوت هایی داشته باشید (فارغ از این که ممکنه قضاوت های من و شما کمترین شباهتی نداشته باشن یا حتی متضاد باشن) . مثلا من افرادی رو که لباس شلوار پارچه ای و پیراهن می پوشن (پیراهن غیر اسپرت) تا حدودی تحصیل کرده تصور می کنم ، و افرادی رو که لباس کتون می پوشند تو دسته آدم هایی که احتمالا به کارهای فنی مشغول هستند و به همین شکل برای افراد جین پوش و … هم قضاوت هایی دارم که البته قطعا برای هر کسی این قضاوت ها بسته به ادراک هاش متفاوت هست .

تو کل این نوشته بعید میدونم چیز مهمی برای یاد گرفتن وجود داشته باشه اما یه دلیل خیلی مهم برای نوشتنش داشتم ، این که بدون فکر کردن در مورد موضوعی حرف نزنیم ، به درست بودن پاسخ اصلا فکر نکنید ، مقصود من از فکر کردن این نیست که به موضوعات درست جواب داده باشیم ، حتی خود من هم در مورد سوال بالا جواب خاص و درستی ندادم اما باور کنید خیلی وقت ها ازموضوعات  بدون کوچکترین تفکری میگذریم . شاید بهتر باشه کمی چالشی تر با دنیای اطرافمون برخورد کنیم ، پرسشگرتر و کنجکاو تر . در جایی می خوندم که تا وقتی کودک هستیم حساس هستیم و نسبت به دنیای اطراف شگفت زده تر برخورد می کنیم اما به مرور این حساسیت رو از دست میدیم و همه چیز برامون بی معنی و عادی میشن ، سعی کنیم کمتر از اون کاراکتر حساس و شگفت زده فاصله بگیریم .

Visits: 189

2 پاسخ

  1. یادمه یک بار در مورد پوشش یه نفر نظر دادم. اونم فقط به خاطر خودش. خیلی عصبانی شد و گفت من واسه انتخاب لباس هام نظر خودم مهمه نه نظر بقیه. کار ندارم بقیه راجبه شکل و مدل لباسی که می پوشم چی میگن. من اونموقع راجبه شخصیتش قضاوتی نکردم. ولی بعدها که شناختم روش بیشتر شده به این نتیجه رسیدم که اون لباس واقعا با شخصیتش سازگار نبود. شاید هم خودش متوجه شد چون کلا دیگه از اون مدل لباس نپوشید. هیچ وقت هم نفهمیدم منظور حرفم رو فهمید یا نه…. بماند.
    به نظرم یکی از تاثیراتی که شخصیت آدما روشون میذاره شیوه ی پوششون هست. همونقدر که تاثیر شخصیت توی انتخاب لباس زیاده به نظرم تاثیر لباس توی شخصیت پیدا کردن ادما هم میتونه زیاد باشه. البته که خیلی جاها به نظرم قابل قبول نیست یعنی نباید اینجوری باشه. اینکه ما ادم های آراسته رو با شخصیت بدونیم و بر عکس شاید خیلی جاها قضاوت درستی نباشه.
    درضمن کلیدواژه هایی که مطرح کردید از نظر همه ی ما معانی مختلفی دارن. مهم ترینش هم شخصیته.

    1. سلام
      خب البته من هم مثل دوست شما در مورد پوشش و لباسم همچین نظری دارم ، زیاد برام مهم نیست که نظر بقیه در مورد لباسم چی هست ، ممکنه یه لباسی رو قبلا پوشیده باشم و الان که بهش فکر می کنم دوسش دیگه نداشته باشم با این حال ترجیح میدم در مورد نحوه لباس پوشیدن متکی به نظر خودم باشم
      اصطلاح «با شخصیت» یه جورایی (به لحاظ ساختاری) شبیه «با فرهنگ» هست ، همونقدر مبهم و بی معنی ، زیاد با اینجور اصطلاحات موافق نیستم
      نکته ی جالب نظر شما برای من و چیزی که بهش فکر نکرده بودم این جمله کلیدی بود : «همونقدر که تاثیر شخصیت توی انتخاب لباس زیاده به نظرم تاثیر لباس توی شخصیت پیدا کردن ادما هم میتونه زیاد باشه» ، من دوست دارم جمله تون رو به این شکل اصلاح کنم «همونقدر که تاثیر شخصیت توی انتخاب لباس زیاده به نظرم تاثیر لباس توی شخصیت ادما هم میتونه زیاد باشه» ، دلیل تغییر دادن جمله تون هم این بود که خواستم از اصطلاح مبهم «با شخصیت» که تو جمله مستتر بود فاصله بگیرم ، به این موضوع فکر نکردم و در واقع در این مورد از خودم نپرسیدم چیزی هنوز ، آیا نوع لباس پوشیدن هم روی شخصیت آدم تاثیر داره ؟ سعی می کنم بهش خیلی خیلی فکر کنم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جملات خواندنی
تالس : دوستانِ خود را فراموش مکن .

حال و هوای این روزهای من

معمولا وقتی آهنگ خوش ریتم و گوش نوازی میشنوم چند روزی درگیرش می مونم ، گاه گداری (اگه هواس پرتی مانع نشه) بعضی هاش رو میذارم اینجا شما هم گوش بدید .

(مادامی که روی دکمه پخش کلیک نکنید موسیقی بارگذاری نخواهد شد)

«آرشیو آهنگ هایی که تا امروز در این قسمت قرار گرفته»