بگذار دیگران طور دیگر بیاندیشند . من بر این باور نیستم که چارچوبه ی تکلیف مقام ما چندان تنگ باشد که بتوان از پس هر موعظه ای دست بر زانو نهاد و نشست ؛ آنسان که گویی تکلیفمان را به جای آورده‌ایم .

وجدان بیدار / اشتفان تسوایگ

بگذار دیگران طور دیگر بیاندیشند . من بر این باور نیستم که چارچوبه ی تکلیف مقام ما چندان تنگ باشد که بتوان از پس هر موعظه ای دست بر زانو نهاد و نشست ؛ آنسان که گویی تکلیفمان را به جای آورده‌ایم .

وجدان بیدار / اشتفان تسوایگ

بگذار دیگران طور دیگر بیاندیشند . من بر این باور نیستم که چارچوبه ی تکلیف مقام ما چندان تنگ باشد که بتوان از پس هر موعظه ای دست بر زانو نهاد و نشست ؛ آنسان که گویی تکلیفمان را به جای آورده‌ایم .

وجدان بیدار / اشتفان تسوایگ

پیش نوشت : کتاب «دوباره فکر کن» از طرف نشر نوین به من هدیه شد و خب دروغ چرا ؛ در چند سال اخیر اونقدر بازار کتاب های توسعه فردی متورم شده که سخت میشه به کتابی اعتماد کرد و من هم سعی می کنم به این حیطه که میرسم وسواس بیشتری به خرج بدم تا یه کتاب مایه‌دار بخونم و وقت تلف نکرده باشم . به همین خاطر هم چند روز قبل از برنامه ای که برای مطالعه کتاب تدارک دیده بودم سری به پیشگفتار این کتاب زدم .  پیشگفتارها معمولا درباره‌ی کتاب و هدف نویسنده از نوشتن اون توضیح میدن اما «دوباره فکر کن» من رو از اولین سطر پیشگفتار غافلگیر کرد و یه راست رفت سراغ شروع کتاب و من که عادت داشتم به خوندن پیشگفتارهای حوصله سر بر و کسل کننده واقعا محظوظ شدم ، و خوشحالم که این حظّ و کیف تا پایان کتاب ادامه داشت .

ایده اصلی و ساختار کتاب

«اگر کسی هنوز از ویندوز ۹۵ استفاده کند به او می خندیم ، اما هنوز هم به عقاید سال ۱۹۹۵ خود پایبندیم» ، این جمله به نظرم جمله طلایی این کتاب هست و به بهترین نحو ایده ی کتاب رو بیان می کنه ، آدام گرانت در این کتاب تلاش می کنه به دو سوال مهم پاسخ بده؛ چرا باید در افکارمون تجدیدنظر کنیم؟ چطور باید خودمون و دیگران رو به تجدیدنظر در افکار تشویق کنیم؟
کتاب شامل ۱۱ فصل هست که در ۴ بخش دسته بندی میشن ، محتوای اصلی در ۳ بخش اومده و بخش چهارم مختص نتیجه گیری هست .
عنوان بخش اول تجدید نظر شخصی هست و همونطور که از عنوان این بخش برمیاد در اون به تجدید نظر در سطح فردی پرداخته میشه این بخش شامل چهار فصل هست .
بخش دوم با عنوان «بازنگری میان فردی» از سه فصل تشکیل شده. حتما برای شما هم پیش اومده که در حال گفتگو با شخصی باشید که در زمینه ای با شما اختلاف نظر داره . شاید تجربه کرده باشید که در این مواقع خیلی پیش میاد که نه تنها گفتگو به سمت نزدیک شدن نظرات پیش نمیره بلکه هر لحظه شکاف عقیده ی طرفین عمیقتر میشه و بحث بی فایده ای شکل می گیره . ایراد کار چیه؟ در این بخش در مورد اشتباهاتی که باعث میشه گفتگوها به بحث های فرسایشی تبدیل بشن صحبت میشه و یاد می گیریم که چطور طرف مقابلمون رو تشویق کنیم به موندن در مسیر یک گفتگوی سازنده و مثبت برای طرفین.
بخش سوم به تجدیدنظر جمعی اختصاص داره و بیشتر فکر می کنم مناسب مدیران و رهبران جوامع هست با این حال خوندنش برای هیچکس نباید خالی از لطف باشه . این بخش مشتمل بر سه فصل هست .

ویژگی های جالب «دوباره فکر کن»

  • ابتدای هر فصل با جمله ای شروع شده که البته مختص این کتاب نیست در عین حال در «دوباره فکر کن» غالب این جملات خلاصه‌ی یک جمله ای فصل هستند و کمک می کنند ذهنیت خوبی از فصل پیش رو داشته باشیم.
  • فصول کتاب عمدتا ساختار معماگونه دارند ، ابتدای فصل در مورد یک تحقیق یا یک آزمایش تاریخی صحبت میشه سوالی در مورد نتایج اون تحقیق یا سرانجام اون آزمایش مطرح میشه و در طول فصل هم بارها در موردش صحبت میشه اما باید فصل رو تا آخر بخونی تا متوجه بشی جواب اون سوال اول فصل چی بود ، ویژگی‌ای که باعث میشه تا آخر فصل چراغ کنجکاویت روشن بمونه و پلک نزنی . من بیش از هر چیزی این ویژگی «دوباره فکر کن» رو دوست داشتم.
  • این کتاب واقعا بروز و تازه هست! اونقدر بروز که در بعضی فصل ها احساس میکنی داری روزنامه میخونی.
  • وقتی در مورد تجدیدنظر در افکار حرف می زنیم پیش‌شرطش این هست که نویسنده خودش هم اهل این کار باشه ، آدام گرانت بارها و بارها در میان فصول از تجارب خودش و این که اطلاعات جدید چطور باعث شدن در افکارش تجدیدنظر کنه حرف میزنه ، و صحبت در مورد این تجارب باعث میشه راحت‌تر به محتوای کتاب اعتماد کرد.
  • نمودارهای گویا و مفید این کتاب نه تنها به درک محتوای کتاب کمک می کنند بلکه خیلی از اونها رو بی هیچ توضیح خاصی میتونی در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذاری یا برای دوستانت بفرستی و مطمئن باشی که تاثیر گذار خواهند بود.
  • اما در مورد ویژگی آخر باید از نشر نوین تشکر کنم. در متن اصطلاحات زیادی به کار میره که شاید برای ما فارسی زبان‌ها گنگ باشن ، مثل : سندرم گربه چاق، پدیده تصرف و توقف، حباب فیلتر، تفکر خلاف واقع و … . تیم ترجمه نشر نوین تقریبا تعاریف تمامی این اصطلاحات رو در پاورقی اضافه کردن و فهم متن رو برای مخاطب کتاب ساده تر کردن .

 

سلیقه های کتابخوانی اونقدر متفاوت هست که معمولا کتابی رو به طور عمومی معرفی نمی کنم و بسته به شناختی که از اشخاص دارم به صورت فردی کتابهایی رو پیشنهاد میدم اما در این مورد باید این نکته رو بگم که این کتاب برای همه ی افراد با هر سلیقه ی کتابخوانی مناسب هست . خوشحال میشم اگه شما هم این کتاب رو مطالعه کردید در موردش برای من بنویسید .

 

ضمنا برای دیدن بریده های مفید از این کتاب در وب سایت کرم کتاب کافیه به این لینک سری بزنید.

Visits: 178

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جملات خواندنی
تالس : دوستانِ خود را فراموش مکن .

حال و هوای این روزهای من

معمولا وقتی آهنگ خوش ریتم و گوش نوازی میشنوم چند روزی درگیرش می مونم ، گاه گداری (اگه هواس پرتی مانع نشه) بعضی هاش رو میذارم اینجا شما هم گوش بدید .

(مادامی که روی دکمه پخش کلیک نکنید موسیقی بارگذاری نخواهد شد)

«آرشیو آهنگ هایی که تا امروز در این قسمت قرار گرفته»